• 1401/03/11
  • - تعداد بازدید: 19
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

جلسه شورای پژوهشی مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یونساز و غیریونساز در تاریخ 3 خرداد 1401

جلسه شورای پژوهشی مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یونساز و غیریونساز در تاریخ 3 خرداد 1401

خانم دکتر فریبا عباسی در خصوص رادون، شناسایی و حفاظت در برابر آن توضیحات لازم را ارائه کردند. سپس حاضرین در جلسه نظرات و سوالات خود را مطرح کردند. خلاصه مطالب ارائه شده و پیشنهادات پژوهشی مرتبط، به شرح زیر میباشد.

رادون یکی از آلاینده های یونیزان در محیط های درونی بوده که در اثر استنشاق آن و ورود به سیستم تنفسی، با سلول های پوششی ریه واکنش داده و باعث ایجاد اثرات سلامتی بر روی انسان می گردد. به طوری که در حدود 3 تا 14 درصد از کل سرطان ریه در جهان منتسب به این پرتو می باشد.

شناسایی رادون در محیط های درونی توسط روش های فعال و غیرفعال صورت گرفته که در برخی از آن ها، نتایج توسط آنالیزهای پیشرفته دستگاهی تعیین گردیده و یا به صورت سنسورهای آنلاین در محل اندازه گیری می شود. نتایج مطالعات و شواهد علمی نشان داده که غلظت این پرتو در مناطق مختلف جهان بسیار متفاوت و در برخی از مناطق ایران از جمله شهرهای شمالی بالاتر از حد مجاز سازمان بهداشت جهانی می باشد. با توجه به این موارد و اهمیت این گاز به عنوان یکی از آلاینده های محیط های درونی، حفاظت در برابر این پرتو ضروری بوده که بهینه سازی محیط های درونی توسط بهبود شرایط فندانسیون، مصالح ساختمانی و تهویه مناسب ضروری می باشد.

موضوعات پژوهشی پیشنهادی:

 1. طراحی و بهبود سنسورهای شناسایی رادون با تاکید بر شناسایی رادون و تابش های همراه آن مانند گاما و آلفا و بهبود فرآیند تولید سیگنال حاصل از این سنسورها توسط فناوری های نوین

2. توجه بر ساخت و استفاده از جاذب های در دسترس در کشور با قابلیت تجاری سازی

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 61433
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید