• 1401/04/06
  • - تعداد بازدید: 21
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

جلسه شورای پژوهشی مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یونساز و غیریونساز در تاریخ 10 خرداد 1401

جلسه شورای پژوهشی مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یونساز و غیریونساز در تاریخ 10 خرداد 1401

جلسه شورای پژوهشی مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یونساز و غیریونساز در تاریخ  10 خرداد 1401

 

جلسه شورای پژوهشی مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یونساز و غیریونساز در تاریخ 1401/03/10 با حضور اعضای مرکز تحقیقات (بصورت مجازی) برگزار گردید. در این جلسه موارد ذیل مطرح و مورد بررسی قرار گرفت:

جناب آقای دکتر مازیار مهدوی در خصوص مقاله ای با عنوان

Head and neck single- and dual- energy CT: differences in radiation dose and image quality of 2nd and 3rd generation dual- source CT

 توضیحات لازم را ارائه کردند. سپس حاضرین در جلسه نظرات و سوالات خود را مطرح کردند. خلاصه مطالب ارائه شده و پیشنهادات پژوهشی مرتبط، به شرح زیر میباشد.

هدف : هدف از انجام این مطالعه مقایسه دز و کیفیت تصویر در در انجام سی تی اسکن های سر و گردن با استفاده از دستگاه تک انرژی (Single Energy CT,SECT)  با سی تی اسکن های دو انرژی (Dual Energy CT,DECT)  با دو منبع (Dual Source CT) است، که بصورت کوهورت گذشته نگر انجام گرفته است.

روش : 200 بیمار ( متوسط سن 16/9 ± 55/1) که برای همه آن ها سی تی اسکن سر و گردن در فاز سیاهرگی با پروتکل دستگاه انجام شده بود بطور گذشته نگر به 4 گروه 50 نفری تقسیم شدند و بر اساس جنسیت،  BMI مقایسه شدند. چهار گروه A ,B ,C, D  بترتیب با مشخصات و دستگاه های زیر سی تی شدند:

Group A, SECT, 100- kV

Group B, DECT, 80/Sn140- kV and third- generation DSCT

Group C, SECT, 100- kV

Group D, DECT, 90/Sn150- kV

میزان دز موثر (Effective Dose) برای اسکن با طول متوسط  27 سانتی متر محاسبه شد. نسبت سیگنال به دز (CNR) و figure- of- merit (FOM) غیر وابسته به دز در نواحی آناتومیک غدد بزاقی تحت فکی، غده تیروئید و سیاهرگ اجوف فوقانی بصورت کمی محاسبه شد. پارامترهای کیفی تصویر با ارزیابی کیفیت کلی تصویر و اطمینان خوانش تصویر با استفاده از مقیاس پنج تایی لیکرت نیز انجام پذیرفت.

نتایج : درهر اسکن گرفته شده با SECT و DECT  تفاوت دز موثر از لحاظ آماری معنی دار نبود (p = 0.10) . در گروه C و D که با DECT نسل سوم اسکن انجام گرفته بود میزان دز موثر از گروه A و  Bکه با نسل دوم تصویربرداری انجام شده بود کمتر (P < 0.01) بود C (1.1 ± 0.2 mSv) and D (1.0 ± 0.3 mSv)  <A (1.8 ± 0.1 mSv) and B (1.6 ± 0.2 mSv) . (CNR) و figure- of- merit(FOM) در گروه D از تمام 3 گروه دیگر بیشتر بود. پارامترهای کیفی بین 4 گروه هیچ تفاوتی را نشان نداد (P<0.06).

 

نتیجه گیری کلی: در اسکن های سر و گردن با کنتراست که با دستگاه(DSCT)  DECT نسل دوم و سوم گرفته شد میزان دز دریافتی بیمار بیشتر از دستگاه SECT نیست و کیفیت تصویرنیز به هیچ وجه پایین تر از آن نیست. در حالی که کمترین دز به دستگاه نسل سوم تعلق دارد. 

پیشبرد دانش: تاکنون (2021) تفاوت دز در اسکن های سر و گردن با کنتراست در دستگاه های SECT و DECT مقایسه نشده بود که در این مطالعه در یک پلاتفرم برای دو نوع دستگاه انجام شد. 

موضوعات پژوهشی مرتبط که می تواند در مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یون ساز و غیر یون ساز انجام پذیرد:

با توجه به نبودن دستگاه های Dual Source DECT در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پیشنهاد می شود که در دستگاه هایی که از آلگوریتم Iterative استفاده می شود بصورت Sequential از روش DECT استفاده گردد و طرح های پژوهشی که پیشنهاد می شود به شرح زیر است:

1.      استفاده از الگوریتمی با تعیین عدد اتمی موثر و چگالی الکترونی سنگهای استخراج شده اسید اوریکی و آگزالات کلسیم از بیماران با روش PCNL با سی تی اسکن از فانتوم مشخصه بافت  (Tissue Characteristic Phantom) با دو انرژی 

2-      تهیه آلگوریتم ترکیب تصاویر با انرژی کم و زیاد (kVp80 و 100 با kVp140) بصورت خطی و غیر خطی (سیگموئید)

3-      تهیه آلگوریتم برای ایجاد تصاویر تک انرژی (Monoenergetic) از مغز( keV20 تا keV140) با گرفتن سی تی اسکن با دو انرژی ازفانتوم شبه آنتروپومورفیک (Semianthropomorphic).

4-      مقایسه دز اسکن تک انرژی با اسکن های دو انرژی با استفاده از اسکن از فانتوم شبه آنتروپومورفیک (Semianthropomorphic) و بصورت شبیه سازی. 

 
  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 62579
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید