• 1401/06/16
  • - تعداد بازدید: 20
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری سلسله جلسات ژورنال کلاب مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یونساز و غیریونساز

برگزاری سلسله جلسات ژورنال کلاب مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یونساز و غیریونساز

طی 2 جلسه از ژورنال کلاب های برگزار شده در مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یونساز و غیریونساز، جناب آقای محسن شفیعی (دانشجوی دکتری مرکز) در خصوص موضوعی با عنوان

"Review of quantitative MRI principles for gel dosimetry" مطالب مفیدی ارائه کردند. این جلسه با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی، کارشناسان و دانشجویان به صورت مجازی برگزار شد. در انتها حضار سوالات و نظرات خود را مطرح نمودند. با توجه به تصویب و اجرای چند طرح مرتبط با ژل دزیمتری در این مرکز، بدون شک مطالب ارائه شده در این جلسات برای سایر طرح های تصویب شده مرتبط، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. خلاصه مطالب ارائه شده به شرح زیر است:

ژل دزیمتری در حال حاضر یکی از بهترین روشهای دزیمتری محسوب می شود. به کمک ژل های پلیمری بر اساس میزان فرایند پلیمریزاسیون (تبدیل مونومر به پلیمر) میزان دز جذبی تخمین زده می شود. هدف استفاده از ژل های پلیمری تخمین میزان دز در سه بعد و بصورت حجمی است و کاربرد گسترده در دزیمتری پرتوهای یونیزان با انرژی های مختلف دارد. یکی از مزایای ژل دزیمتری هم معادل بودن با آب است. انواع روش های خوانش رایج در ژل دزیمتری شامل MRI، Optical CT و X-ray CT می باشند. هر چند روش های دیگر مانند استفاده از امواج التراسوند نیز برای خوانش استفاده می شود ولی مرسوم نمی باشند. به علت تاثیر پذیری یونی از میدان مغناطیسی، بهترین روش خوانش این نوع ژل، استفاده ازروش تصویربرداری MRI است. 

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 66241
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید